Návod k montáži a použití
ALUFIX 6000

1. Úvod

Vážený zákazníku,

se systémem pojízdného lešení ALUFIX 6000 získáváte mnohostranně využitelné a robustní pojízdné lešení. Pro práci ve výškách až do 13,5 metrů nabízí dostatečnou volnost pohybu a prostor pro manipulaci s materiálem a nářadím. Naše pojízdné lešení splňuje všechny požadavky normy ČSN EN 1004-1.

K zajištění bezpečného užívání lešení je nutné plně dodržovat tento Návod k montáži a použití pojízdného lešení ALUFIX 6000“. Tento Návod k montáži a použití je platný pouze pro lešení, které je popsáno v tomto návodu. Předem si důkladně pročtěte tento návod. Zajistěte také, aby byl k dispozici při každém použití lešení. Názorně Vám vysvětlí všechny postupy a všechna bezpečnostní opatření v nejvhodnějším pořadí.

Provozovatel lešení musí v rámci vlastní odpovědnosti zajistit následující: zabezpečit dodržování místních, regionálních a národních předpisů, za účelem bezpečné manipulace dbát právních norem (zákonů, nařízení, směrnic atd.) týkajících se bezpečného zacházení, zajistit, aby byl Návod pro montáž a použití k dispozici personálu provozovatele a aby byly dodržovány do všech podrobností veškeré učiněné úpravy jako jsou pokyny, varování a bezpečnostní ustanovení.

Práci s návodem Vám usnadní obrázkový katalog pojízdného lešení s rozpisem jednotlivých prvků. Hodláte-li při montáži apoužívání použít postup odchylný od tohoto návodu, nebo máte-li k tomuto systému ještě dotazy, prosíme kontaktujte nás. Jsme vám vždy rádi kdispozici. Pojízdné lešení je certifikováno výzkumným institutem práce a sociálních věcí, v. v. i.

Váš ALFIX ČR, s.r.o.

2. Přehled

Řada pojízdného lešení ALUFIX 6000 má následující klíčové technické parametry a odpovídá proto ČSN EN 1004-1-3-11,75-7,85-XXXD-H2.

Nabízí výškově nastavitelná pojezdová kolečka s dvojitou brzdou. ALFIX nabízí pojízdné věže ve 11 různých výškách s různými variantami podpěr.

Tyto možnosti jsou stručně popsány níže.

Možné stavební výšky a potřebné podpěry / závaží závisí na tom, zda má být pojízdná věž použita v interiéru (bez působení větru) nebo venku (s působením větru). V kapitole 6 je podrobně uvedeno, které kombinace pracovních výšek a výložníků jsou možné ve venkovním a vnitřním prostředí. Je zde také uveden seznam potřebného zatížení.

Pracovní plocha

  1. Zábradlí
  2. Vertikální rám
  3. Podlážka s otvorem
  4. Okopová zarážka podélná
  5. Okopová zarážka příčná
  6. Pojistky

Mezipatro

  1. Podélná vzpěra
  2. Vertikální rám
  3. Podlážka s otvorem
  4. Diagonála

Základna

  1. Zábradlí pro zpevnění
  2. Stabilizátor
  3. Podlážka bez otvoru
  4. Závaží
  5. Pojízdný ocelový rám
  6. Pojezdové kolečko
  7. Vřetenová patka
Výška lešení: 3,20 – 13,45 m
Velikost pracovní plochy 1,6 x 2,7 m
Maximální zatížení podlážky: 200 kg/m²

Pracovní výška
Výška lešení
Výška podlahy

Celkové rozměry 6002 6003 6004 6005 6006 6007 6008 6009 6010 6011 6012
Pracovní výška (m)
3,20 4,30 5,60 6,75 7,60 8,70 9,55 10,65 11,50 12,60 13,45
Výška lešení (m)
2,45 3,55 4,85 6,00 6,80 7,95 8,80 9,90 10,75 11,90 12,70
Výška podlahy (m)
1,20 2,30 3,60 4,75 5,60 6,70 7,55 8,65 9,50 10,60 11,40
Váha (kg) 99 150 226 276 298 320 335 392 396 424 508

Umístění lešení - uprostřed

uprostřed

Umístění lešení - na stranách

na stranách

Umístění lešení - uprostřed se stabilizátorem

uprostřed se stabilizátorem

Umístění lešení - na stranách se stabilizátorem

na stranách se stabilizátorem

Umístění lešení - na stranách s ukotvením do zdi

na stranách s ukotvením do zdi
Další možnosti montáže
pouze po domluvě s výrobcem!

3. Pokyny k použití

Záruka

Rozsah a doba záruky je stanovena ve Všeobecných obchodních podmínkách (VOP) výrobce.

Předpokládané používání

Lešení uvedené v tomto Návodu k montáži a použití smí být používáno pouze v souladu s předpisy ČSN EN 1004-1 a montážními příklady uvedenými vtomto Návodu kmontáži apoužití. Jakákoli odchylka od použití lešení uvedeného v tomto Návodu pro montáž a použití je považována jako nesprávné použití. To platí i pro nedodržování norem v tomto Návodu pro montáž a uvedených.

3.1 Všeobecné pokyny

  1. Montáž, úpravy, demontáž a používáni pojízdného lešení musí být prováděny v souladu s tímto Návodem k montáži a použití nebo po konzultaci s výrobcem. Při předání pojízdného lešení třetím osobám k užívání musí být uživateli předán tento Návod k montáži a použití. Tento Návod k montáži a použití musí být stále k dispozici na místě užívání pojízdného lešení.

  2. Při všech pracích je nutné používat vhodné osobní ochranné pracovní prostředky.

  3. Montáž, úpravy, demontáž, používání a provoz pojízdného lešení v exteriéru nebo mimo uzavřené prostory jsou povoleny pouze při větru o rychlosti větru menší než 8 m/s-1 (tj. síla větru 6. stupně mezinárodni anemometrické Beaufortovy stupnice). Při síle větru nad 6 stupňů Beaufortovy stupnice (silné větve v pohybu, hvízdání v nadzemním elektrickém vedení, obtížné použití deštníku) musí být pojízdné lešení přemístěno na místo chráněné před větrem nebo zabezpečeno jinými vhodnými opatřeními proti samovolnému pojezdu a proti převrženi (např. umístěním na místě chráněném před větrem nebo přikotvením ke konstrukci).

  4. Přípustné zatížení pojízdného lešení je 2 kN/m² podle třídy zatížení 3 ČSN EN 1004-1. Alternativně je povoleno 600 kg nebo čtyři osoby na jedné úrovni pojízdného lešení.

  5. Maximální přípustná výška podlážky pro pojízdné lešení je 12m v interiéru a 8 m v exteriéru. Není povoleno zvyšovat výšku pomocí beden, žebříků nebo jiných zařízení.

  6. Přístup na pracovní podlahu pojízdného lešení je možný pouze vnitřní stranou lešení. Podlážky s otvorem musí být uspořádány střídavě. Poklopy podlážek s výlezem musí být po prolezení uzavřeny.

3.2 Montáž a demontáž

Piktogram doplňujicí kroky návodu

  1. K montáži a demontáži jsou potřeba nejméně 2 osoby. Při montáži nad 6m jsou potřeba nejméně 3 osoby.

  2. Před montáží je třeba přezkoušet správnou funkci všech dílů. Smějí být použity pouze nepoškozené originální díly ALUFIX 6000

Piktogram doplňujicí kroky návodu
Piktogram doplňujicí kroky návodu
  1. Před montáží je třeba zkontrolovat následující body:

    • Podklad musí být rovný a dostatečně stabilní.

    • V okolí pojízdného lešení nesmí být žádné překážky.

    • Poškozené, vadné díly nebo díly, které do systému nepatří, je zakázáno používat.

    • Povětrnostní podmínky musí umožňovat montáž lešení

    • Tento Návod k montáži a použití musí být neustále k dispozici na místě použití lešení.

  2. Před použitím lešení je třeba přezkoušet, zda byla montáž provedena dle návodu a bez vady.

Rozměry lešení
Rozměry lešení

Legenda
x ≤ 0,60 m
y ≤ 3,40 m
z ≤ 2,25 m

  1. Svislá vzdálenost mezi podlážkami nesmí být větší než 2,25 m.

  2. Svislá vzdálenost od terénu k první podlážce nesmí být větší než 3,40 m. Je-li však první podlážka osazena maximálně do 0,60 m nad terénem, může být svislá vzdálenost mezi první podlážkou a následující podlážkou až 3,40 m.

  3. Používejte pouze originální stabilizační závaží ALUFIX, žádné „náhražkové zátěže“ jako kanystry, kbelíky s vodou nebo pískem apod.

  4. Vertikální rámy (případně vertikální rámy a pojízdné ocelové rámy) je nutné zajistit pojistkami proti neúmyslnému zdvihnutí.

  5. Informace o pojízdném lešení musí být po jeho dokončení umístěny tak, aby byly dobře viditelné ze země. K tomuto účelu lze použít například protokol o kontrole.

POZOR
  • Odchylky od tohoto Návodu k montáži a použití nejsou povoleny!

  • Všechna vyobrazení v tomto Návodu k montáži a použití je třeba chápat jako příklady!

3.3 Používání

Piktogram doplňujicí kroky návodu


Piktogram doplňujicí kroky návodu

Piktogram doplňujicí kroky návodu
  1. Umístění a použití jakýchkoli zvedacích zařízení na pojízdném lešení není povoleno. Je třeba se vyhnout nebo vzít v úvahu další možné zatížení větrem např. v důsledku účinků tunelového efektu, nezakrytých budov nebo rohů budov. Před každým použitím lešení je třeba zkontrolovat následující body:

    • Pojízdné lešení je ve svislé poloze (maximální sklon 1 %).

    • Pojezdová kolečka jsou zajištěna a všechna se dotýkají země. Toho lze dosáhnout výškovým vyrovnáním u pojezdových koleček.

    • Stabilizátory a/nebo závaží jsou připevněny v souladu s tímto Návodem k montáži a použití a podpěry (stabilizátory a kotvení) jsou účinné.

    • Pojízdné lešení je sestaveno podle předpisů/návodu, nepoškozené a kompletní.

    • Okolní a povětrnostní podmínky (např. vítr) umožňují použití pojízdného lešení.

  2. Práce jsou možné pouze na patrech s kompletní boční ochranou, včetně okopových zarážek.

Piktogram doplňujicí kroky návodu

  1. Pojízdné lešení nesmí být zvedáno ani přemisťováno pomocí
    jeřábu, vysokozdvižného vozíku nebo obdobných zařízení.

  2. Při pojíždění se na lešení nesmí nacházet žádná osoba nebo volný předmět.

  3. Před přesunem pojízdného lešení je třeba uvolnit brzdy pojezdových koleček. Po přemístění je nutné pojezdová kolečka zabrzdit.

  4. Osoby pracující na pojízdném lešení se nesmí opírat o zábradlí.

  5. Pojízdným lešením lze pohybovat pouze ručně a maximálně rychlostí chůze. Pohyb pojízdným lešením je povolen pouze po rovném terénu s dostatečnou nosností a výlučně v podélném směru nebo přes rohy. Sklon povrchu nesmí překročit 4 %. Je nutné vyvarovat se jakémukoli nárazu. Při montáži u fasády se smí pojíždět pouze podél stěny. Pozor na překážky ve výšce (elektrické vedení apod.)!

  6. Bezpečnostní vzdálenost od nadzemního elektrického vedení je
    nejméně 5 metrů. Je třeba vzít v úvahu výkyv kabelů vedení a prostor pro pohyb pracovníků, včetně materiálů, které přemísťují.

Piktogram doplňujicí kroky návodu
Piktogram doplňujicí kroky návodu
  1. Přemostění dvou sousedících pojízdných lešení není povoleno.

  2. Není dovoleno na podlahu seskakovat nebo na ni něco shazovat.

  3. Pojízdné lešení nesmí být zakryto sítěmi/plachtami apod. a/nebo použito jako boční ochrana.

  4. Při provozu vozidel v blízkosti pojízdného lešení je třeba je dostatečně zajistit, označit a osvětlit.

3.4 Kontrola, péče a údržba

  1. S díly lešení je třeba manipulovat a přepravovat opatrně, aby nedošlo kjejich poškození.

  2. Všechny díly lešení musí být zkontrolovány, zda nejsou poškozeny.

  3. Je třeba zkontrolovat funkčnost všech dílů lešení a překontrolovat, zda díly lešení nejsou znečištěny.

  4. Poškozené díly lešení musí být vyměněny.

  5. Díly lešení nesmí být delší čas vystaveny teplotám pod –25⁰C resp. nad +70⁰C. Díly lešení nesmí být vystaveny žádným agresivním látkám.

  6. Dřevěné součásti lešení (zejm. okopové zarážky) mohou vlivem vlhkosti uhnívat. Poškozené díly nemají dostatečnou nosnost/neplní dostatečně svou funkci a nesmí se používat. Poškození dřevěných dílců lze předejít jejich skladováním v suchých a dostatečně větraných prostorech.

4. Montáž – rady a tipy

Před montáží zkontrolujte, zda jsou všechny díly a nářadí potřebné pro montáž pojízdného lešení na staveništi k dispozici. Kromě toho je třeba zkontrolovat, zda jsou všechny díly v bezvadném stavu. Smí se používat pouze nepoškozené originální díly pojízdného lešení ALFIX. Poškozené nebo vadné díly se nesmí používat.

4.1 Nebezpečí pádu

Zobrazení správného osazení podlážky v lešení

Při montáži a používání je třeba dodržovat následující pokyny, aby nevznikalo nebezpečí pádu z lešení:

  • Pokud má být podlážka osazena ve výšce větší než 2,25 m nad terénem nebo jinou podlážkou, musí být vzdálenost nejprve snížena na méně než 2,25 m dočasnou instalací jiné podlážky.

  • Všechny podlážky, které jsou vzdáleny vice než 1,5 m od terénu, musí být z vnitřní i vnější strany opatřeny zábradlím. Při instalaci zábradlí si pracovník sedne na otevřenou podlážku s otvorem a položí nohy na jednu z příček vertikálního rámu. Teprve poté, co je osazeno zábradlí, lze vstoupit na podlážku.

  • Přístup na podlážku je vždy vnitřkem přes otvor podlážky. Jiným způsobem (např. z vnější strany lešení) lze vstupovat pouze na pojízdné lešení s pracovním patrem ve výšce menší než 2 m. Na pojízdné lešení nesmí být připevněny žádné osobní ochranné pracovní prostředky.

4.2 Pojezdová kolečka

Zobrazení možnosti zabrždění a uvolnění pojezdových kolečekZobrazení šroubování matky na pojezdovém kole
  • Zabrždění pojezdových koleček: Stiskněte brzdovou páku (červená) směrem dolů.

  • Uvolnění brzd: Zatáhněte za brzdovou páku směrem nahoru
    nebo zatlačte na opačné straně směrem dolů.

  • Pro pevné spojení pojezdových koleček s vertikálním rámem/pojízdným ocelovým rámem vřetenovou matku zajistěte křídlovým šroubem.

  • Výšku pojezdového kolečka lze nastavit otáčením vřetene. Chcete-li to provést, nejprve povolte křídlový šroub a poté pojezdové kolečko odlehčete mírným nadzvednutím pojízdného lešení. Po seřízení se křídlový šroub zašroubuje zpět do otvoru.

4.3 Zábradlí

Zacvakávací drápová spojka

Zábradlí musí být namontováno zevnitř nad 2. příčkou a pod 4. příčkou nad podlážkou vertikálního rámu. Pokud je podlážka výš než 1,5 m nad terénem, vždy je nutné na obou delších stranách pojízdného lešení použít zábradlí.

Montáž: Připevněte zacvakávací drápový hák k vertikálnímu rámu. Stisknutím se zacvakávací drápová spojka automaticky otevře nebo zamkne. Aby se snížila vynaložená námaha, lze zacvakávací drápový háku otevřít také a zafixovat v odemknuté poloze před jejím připevněním.

Demontáž: Stiskněte červené zajištění zacvakávacího drápového háku (nejlépe v horní a dolní části zábradlí současně) směrem dolů. Poté lze zábradlí vyjmout z vertikálního rámu.

Montáž zábradlíMontáž
Demontáž zábradlíDemontáž

Zábradlí se jako boční ochrana použije pouze v pracovním patře. V mezipatrech se na každé podélné straně lešení jako boční ochrana použijí dvě nad sebou umístěné podélné vzpěry.

Instalace zábradlí a vzpěr

4.4 Diagonály

Montáž diagonály

Diagonály jsou vždy instalovány na obou stranách lešení v opačných směrech (ve tvaru x). Začátek následující diagonály leží na následující volné příčce vertikálního rámu přímo nad koncem spodní diagonály. Jedna diagonála překrývá výšku 1,68 m resp. 6 příček vertikálního rámu.

Montáž: Nejprve položte diagonálu horním koncem na předem připravenou příčku vertikálního rámu a přitáhněte diagonálu k sobě, dokud hák nezapadne a bezpečnostní zajištění se automaticky neuzavře. Diagonály musí být umístěny na spodní trubce pojízdného ocelového rámu či spodní příčce vertikálního rámu a přiléhat k svislé trubce vertikálního rámu. Háky diagonál musí být umístěny mezi svislou trubkou vertikálního rámu a šestihranným šroubem na příčce vertikálního rámu.

Demontáž: Bezpečnostní zajištění diagonály se otevře rukou a poté se diagonála odstraní od příčky vertikálního rámu. To se opakuje i na druhé straně.

4.5 Podlážky

Podlážky

Na jedné úrovni patra jsou instalovány vedle sebe dvě podlážky – jedna s otvorem a druhá bez otvoru. Dvě podlážky se k sobě přisunou tak, aby mezi nimi nebyla žádná mezera. Obvykle je vzdálenost mezi dvěma patry max. 2,24 m nebo 8 příček.

Podlážky s otvorem se montují nad sebe vždy opačně, aby nebyly otvory nad sebou. Pod 1m se podlážky montují bez otvoru.

Montáž: Nejprve umístěte podlážku na dvě příčky, do kterých má být zavěšena. Poté posuňte podlážku přes jednu ze dvou příček a jednoduše ji přitáhněte zpět k sobě. Na konci podlážky je hák s bezpečnostním zajištěním, který se automaticky zaklapne a podlážky se zafixují do příčky. Na druhé straně podlážky se západky háků otevírají ručně.

Demontáž: Nejprve ručně otevřete bezpečnostní zajištění podlážky na první straně a poté zvedněte podlážku z příčky. Poté položte podlážku zpět na příčku se zavřeným zajištěním. Poté ručně otevřete druhou stranu a sejměte podlážku ven. Alternativně mohou podlážku uvolnit také dvě osoby na obou stranách současně.

Otevírání poklopu zespoduOtevírání poklopu zespodu
Otevírání poklopu seshoraOtevírání poklopu seshora
POZNÁMKA
  • Poklopy na podlážkách s otvorem musí být ihned zavřeny!

POZOR
  • U pojízdného lešení ALUFIX 6003 je výška nejnižší úrovně podlážky je tak nízká, že lze použít pouze jednu podlážku bez otvoru.

4.6 Okopové zarážky

Okopové zarážky jsou nutné pouze na patrech, které se používají jako pracovní, nikoli na mezipatrech. Nejprve přiložte k vertikálnímu rámu dvě příčné okopové zarážky. Prohlubně musí směřovat nahoru a plechové části ven! Poté vložte podélné okopové zarážky do prohlubní příčných okopových zarážek.

Okopové zarážky

4.7 Závaží

Zobrazení závaží na lešení

Závaží lze umístit přímo na pojezdový ocelový rám nebo pomocí speciálního držáku závaží. Držák závaží lze připevnit k trubkám Ø 48, např. na stabilizátor, na vertikální rám nebo na pojízdný ocelový rám. Držák může pojmout až 4 závaží. V případě potřeby je třeba použít další držáky závaží.

Závaží

4.8 Stabilizátory

Stabilizátory

Stabilizátory

Stabilizační vlastnosti těchto dvou typů jsou totožné, výběr záleží na potřebě uživatele. V následujícím textu je jako příklad použit stabilizátor pro patku nebo kolečko (30 09 001), montáž stabilizátoru tyčového (30 09 010) k lešení probíhá stejným způsobem.

Stabilizátory

Montáž:

  1. Do každého stabilizátoru vložte jedno pojezdové kolečko nebo vřetenovou patku. Při použití pojezdových koleček zašroubujte křídlové šrouby na matice vřeten tak, aby zapadly do otvorů ve stabilizátorech.

  2. Připojte příčky vertikálního rámu pomocí dvou spojek. Jedna spojka každého stabilizátoru se musí dotýkat spodní strany příčky.

Odšroubování kolečka nebo patky
  1. Odšroubujte pojezdové kolečko/vřetenovou patku každého stabilizátoru, dokud se nepostaví na zem tak, aby stál na zemi. Za tímto účelem povolte křídlovou matici pojezdového kolečka a poté jej zašroubujte zpět do otvoru stabilizátoru.

  2. Stabilizátory pojízdného lešení musí být vyztuženy proti zkroucení a proti otáčení. Za tímto účelem se shora na prostřední příčky stabilizátorů instaluje zábradlí.

Instalace zábradlí na stabilizátor

4.9 Podpěra stěn

Kotvení opřením
Kotvení opřením (bez hmoždinek)

Tento způsob kotvení se používá při montáži ke straně, např. u stěny domu. Umožňuje rychlé pojíždění lešení rovnoběžně se stěnou. Podpěra je vždy namontována na obou vertikálních rámech přímo pod nejvyšším patrem pojízdného lešení.

Montáž: Kotva je spojena s vertikálním rámem pomocí spojky tak, že se konec kotvy opírá o stěnu. Po dokončení montáže zkontrolujte, zda se trubka stále dotýká stěny. Pokud tomu tak není, kotva musí být znovu namontována. Aby nedošlo k poškození podkladu, doporučujeme připevnit vhodnou tlumicí podložku mezi stěnu a konec kotvy.

Pevné kotvení
Pevné kotvení

Tento způsob kotvení se používá při montáži ke straně, např. u stěny domu. Slouží k pevnému uchycení pojízdného lešení ke stěně. Kotva je vždy namontována na obou vertikálních rámech přímo pod podlážkou nejvyššího patra pojízdného lešení nad pojezdovými ocelovými rámy. Pokud jsou namontovány všechny čtyři kotvy na stěnu, lze upustit od zatížení pomocí závaží.

Montáž: Hmoždinka se zasune do stěny a zajistí šroubem s okem Ø 12 mm. Namontuje se šroub sokem Ø12 mm (např. se závitem do dřeva pro plastové hmoždinky). Následně se hák kotvy zavěsí do oka kotevního šroubu a spojkou se kotva připevní k vertikálnímu rámu. Typ, velikost a způsob montáže hmoždinky a kotevního šroubu se zvolí dle specifikací jejich výrobců s přihlédnutím k materiálu, do kterého se kotví.

5. Montáž a demontáž – postup

Kroky montáže lešení

Přesné provedení jednotlivých typů pojízdných věží dle jejich výšky jsou k nalezení v kapitole 2., bod 2.1..

Při montáži a demontáži jsou zapotřebí nejméně dvě osoby, ve výšce montáže nad 6 m jsou zapotřebí tři osoby. Díly lešení, které nelze přepravovat vnitřkem pojízdné lešenářské věže, jsou transportovány ze strany lešení.

Všechna vyobrazení pracovních postupů v tomto Návodu k montáži a použití je třeba chápat jako příklady!

5.1 Montáž pojízdného lešení ALUFIX 6002-6003 (bez pojízdných
ocelových rámů)

  1. Do každého vertikálního rámu se zasunou dvě pojezdová kolečka a vřetenovou matkou se zajistí křídlovým šroubem tak, že zasáhne do otvoru vertikálního rámu. Pojezdová kolečka se zajistí sešlápnutím brzdy směrem dolů.

  2. Postavte vertikální rámy a oba propojte zábradlím, aby se nepřevrátily (obr. 2.).

  3. Poté lešení vyrovnejte (podélně i příčně) pomocí vodováhy. Výškové vyrovnání se provádí zvednutím vertikálních rámů vytočením pojezdových koleček. Po vyrovnání se křídlové šrouby zašroubují zpět do otvorů ve vertikálních rámech, aby se zajistila pojezdová kolečka.

  4. Dalším krokem je instalace diagonál, jedné podlážky s otvorem, jedné podlážky bez otvoru.

  5. Obě zábradlí se pak nasazují vsedě (viz strana 13) a nakonec se přidají okopové zarážky na pracovní patro lešení. Poté přesuňte zábradlí namontované podle bodu 2. do správné polohy.

Kroky montáže lešení

5.2 Montáž pojízdného lešení ALUFIX 6004 – 6012 (s pojezdovými ocelovými rámy)

  1. Zabrzděte pojezdová kolečka a nasaďte je do pojízdných ocelových rámů.

  2. Postavte pojízdné ocelové rámy a spojte je zábradlím, ztužující příhradou nebo podlážkou bez otvoru dle typu pojízdné věže, aby se zabránilo převrácení. Poté srovnejte pojezdová kolečka do stejné výšky pomocí vřetenové matice. U některých typů pojízdných věží je toto zábradlí pouze dočasně a lze jej odstranit po nasazení diagonál.

  3. Na namontované základně na obou stranách nasaďte vertikální rám 1,96 m do boku nebo doprostřed dle Vašich potřeb. Nasazené vertikální rámy se musí okamžitě spojit pomocí pojistky s pojízdným ocelovým rámem nebo s jiným vertikálním rámem.

  4. Poté se namontují diagonály – na každé straně jedna a opačným směrem. Nejprve položte diagonálu horním koncem na předepsanou příčku vertikálního rámu a přitáhněte ji ksobě, dokud hák diagonál nezapadne a tím se zajistí. Diagonály musí být umístěny na spodní trubce pojezdového ocelového rámu a přiléhat ke svislé trubce vertikálního rámu. Na každé 2m vysoké pole jsou určeny 2 kusy diagonál. Následně se montují podlážky nejnižšího patra lešení (v případě pojízdné věže ALUFIX 6003 pouze jedna podlážka). Svislá vzdálenost od terénu k první podlaze nesmí být větší než 3,40m. Pokud je ale první podlaha umístěna do výšky 0,6m od terénu, je možné následující podlážku umístit ve výšce až 3,40 m od této podlážky. Je-li vzdálenost mezi podlážkou a terénem větší než 2,25 m, vytvoří se nejprve montážní patro – skládající se ze dvou podlážek přisunutých těsně k sobě. Montážní patro je nutné pro ALUFIX 6005 a 6012 na spodní části pojezdového ocelového rámu (obr. 4b) a pro ALUFIX 6010 na první příčce nejnižšího vertikálního rámu (4a). Podlážky, případně i zábradlí se později z montážního patra namontují do vyšších pozic.

  5. Lešení se nyní vyrovná vodorovně (příčně i podélně) v rozmezí sklonu ±1 % pomocí vodováhy. Výškové vyrovnání se provádí zvednutím pojezdového rámu, uvolněním křídlových šroubů pojezdových koleček a následným vysunutím pojezdových koleček. Po dokončení vyrovnání se křídlové šrouby zašroubují zpět do otvorů v pojezdových rámech, aby se pojezdová kolečka k lešení zajistila.

6. krok montáže lešení
  1. V závislosti na zvolené variantě montáže musí být namontovány také stabilizátory a závaží.

7. krok montáže lešení
  1. Před zatížením konkrétního patra lešení musí být zajištěno, že jsou nainstalovány všechny spodní diagonály a podélné vzpěry, případně závaží a stabilizátory pro daný typ pojízdné věže. Pokud je podlážka osazena výš než 1 m nad terénem, musí být nainstalována podlážka s výlezem a zábradlí z polohy vsedě (viz strana 13). Na podlážky ve výšce nad 1 m se smí vstupovat pouze tehdy, je-li na obou stranách naistalováno zábradlí. Poklop na podlážce s otvorem musí být po vstupu na podlážku okamžitě uzavřen.

8. krok montáže lešení
  1. Další vertikální rámy se montují až do výšky, ve které má být osazeno zábradlí dalšího patra lešení. Při vzdálenosti podlážek 2,24 m je třeba 12 příček (3,30 m) nad podlahou. Pokud je za tímto účelem třeba umístit dva vertikální rámy na sebe, nasunou se nejprve na sebe a poté se k sobě zajistí. Tyto rámy se rovněž pomocí pojistek vzájemně spojí s dalšími rámy.

9. krok montáže lešení
  1. Do vertikálního rámu nejprve vložte diagonály a pak podlážku ve vzdálenosti 2,24 m od sebe (8 příček). Nakonec se namontují zábradlí z polohy vsedě. Montážní patro již není potřeba. Do mezipater se jako boční ochrana montují dvě podélné vzpěry nad sebou na každé podélné straně lešení.

10. krok montáže lešení
  1. Pro pojízdné lešení typu 6003, 6004 a 6005 můžete nyní přejít přímo k montáži okopových zarážek. U větších typů pojízdných věží budou analogicky k bodům 8 a 9 stejným způsobem namontovány další rámy, diagonály, podlážky, zábradlí a podélné vzpěry.

11. krok montáže lešení
  1. Po dosažení konečné výšky lešení se namontují okopové zarážky. Vždy do pracovního patra.

5.3 Demontáž a přestavba

Demontáž pojízdného lešení ALFIX probíhá stejným způsobem jako výše uvedená montáž pouze v opačném pořadí.

Demontáž patra lešení probíhá v následujícím pořadí:

  • Diagonály se demontují, pokud přesahují nad patro lešení.
  • Na opačné straně podlážky s otvorem než je poklop se otevře horní a spodní zámek zábradlí a zábradlí se mírně odklopí od trubky.
  • Druhé dva bezpečnostní zajištění zábradlí jsou otevírány ze sedu v otvoru podlážky a zábradlí jsou následně zdemontovány.

Při demontáži se musí rovněž používat montážní úrovně s maximální vzdáleností 2,24 m (8 příček).

Žádné díly nesmí být shazovány z lešení Při přestavbě je třeba lešení v nezbytném rozsahu dle návodu demontovat a poté znovu sestavit podle bodu 5.2. Zvláštní pozornost je třeba věnovat tomu, aby zátěžové a stabilizační prvky nebyly demontovány příliš brzy, případně instalovány příliš pozdě.

6. Přehled dílů

Vertikální rám 1,12 x1,55 m
Kód 30 01 612

Vertikální rám 1,96 x1,55 m
Kód 30 01 696

Podlážka s otvorem
Kód 30 02 030

Podlážka bez otvoru
Kód 30 02 031

Zábradlí 2,60 m
Kód 30 03 000

Podélná vzpěra 2,70 m
Kód 30 08 610

Okopová zarážka podélná 2,60 m
Kód 30 05 610

Okopová zarážka příčná 0,85 m
Kód 30 05 520

Stabilizátor pro patku nebo kolečko
Kód 30 09 001

Pojízdný ocelový rám
Kód 30 07 600

Diagonála 3,1m (délka pole 2,60 m)
Kód 30 04 560

Stabilizátor tyčový
Kód 30 09 010

Závaží
Kód 30 20 011

Držák závaží
Kód 30 20 015

Kotva
Kód 13 61 040

Pojistka
Kód 30 06 250

Spojka k pojízdnému lešení
Kód 13 01 019

Vřetenová patka
Kód 11 51 060

Pojezdové kolečko ø200
mm / 10 kN

Kód 14 12 007

Mezipodlážka
Kód 30 02 231

7. Technické údaje

Výška lešení: 3,20 – 13,45 m
Velikost pracovní plochy 1,6 x 2,7 m
Maximální zatížení podlážky: 200 kg/m²

Pracovní výška
Výška lešení
Výška podlahy

Celkové rozměry 6002 6003 6004 6005 6006 6007 6008 6009 6010 6011 6012
Pracovní výška (m)
3,20 4,30 5,60 6,75 7,60 8,70 9,55 10,65 11,50 12,60 13,45
Výška lešení (m)
2,45 3,55 4,85 6,00 6,80 7,95 8,80 9,90 10,75 11,90 12,70
Výška podlahy (m)
1,20 2,30 3,60 4,75 5,60 6,70 7,55 8,65 9,50 10,60 11,40
Váha (kg) 99 150 226 276 298 320 335 392 396 424 508

Prvky Kód 6002 6003 6004 6005 6006 6007 6008 6009 6010 6011 6012
Vertikální rám 1,96 m 30 01 569 2 2 4 4 6 6 8 8 10 10 12
Vertikální rám 1,12 m 30 01 512 2 2 2 2 2
Zábradlí 30 03 000 2 2 2 2 3 3 3 3 3 3 3
Podlážka bez otvoru 30 02 031 1 1 2 2 2 1 2 2 2 2 2
Podlážka s otvorem 30 02 030 1 1 1 2 2 3 3 3 4 4 5
Diagonála 30 04 560 1 2 4 4 6 6 8 10 10 12 12
Podélná vzpěra 30 08 610 1 2 4 4 8 8 12 12 12 16
Pojezdové kolečko 14 12 007 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
Pojistka 30 06 250 4 8 12 12 16 16 20 20 24 24
Pojízdný ocelový rám 6000 30 07 500 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Okopová zarážka podélná 30 05 610 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Okopová zarážka příčná 30 05 520 2 2 2 2 2 2 2 2 2

Zatížení závažím
výrobcem DOPORUČENÉ množství
umístění vertikálního rámu / počet stabilizátorů
Umístění 6002 6003 6004 6005 6006 6007 6008 6009 6010 6011 6012
Na střed / bez stabilizátoru v uzavřeném prostoru 4
Na straně / bez stabilizátoru 2 2 4 6 6 8
Použito kotvení
Na střed / 2x stabilizátor
Na straně / 4x stabilizátor
Bez pojízdného rámu x x x x x x x x x x x
Na střed / bez stabilizátoru na volném prostranství 4 12 20 28 x x x x
Na straně / bez stabilizátoru 2 6 12 18 26 x x x x
Použito kotvení 2 4 8 x x x x
Na střed / 2x stabilizátor 4
Na straně / 4x stabilizátor x x x x
Bez pojízdného rámu x x x x x x x x x x x

Čísla v tabulce odpovídají 1 ks závaží – 10 kg

Další Návody